Hela dagen har vi genom internet fått in rapporter om regn och hagel från andra delar av Skåne. Så vi känner oss ytterst lyckliga över att ha fått endast tre småskurar och därutöver haft fint väder. Det fina vädret har gjort att vi kunnat påbörja målningen av balkongen.
tisdag 31 juli 2012
Det är ganska svårt att jobba ibland...
...speciellt när en sån här söt hund vill bli klappad ;-)
Foto: Johanna Mårtensson | www.johannasfotografier.se
Foto: Johanna Mårtensson | www.johannasfotografier.se
Etiketter:
kårläger,
LOTS,
scouter,
Sjöröd,
Sjöröd 2012
måndag 30 juli 2012
Sjörödsminnen: galenskaper
Jag tillhör väl inte direkt veteranerna här på Sjöröd, men jag har varit här ganska mycket ändån. Jorden Runt 2005, Join in Jiingi 2007, Kårläger med Brösarps Scoutkår 2008, Pirat 2009 (som jag var med och arrangerade), LOTS 2010 och nu LOTS 2012.
Och även om jag inte tillhör veteranerna som är här varje år så finns det massor med fina minnen förknippade med denna platsen....
I slutet av Pirat 09 smög jag, Katta och Mange runt i bara strumplästen på lägerområdet för att slutligen stoppa in en påse med stinkande sopor i seniorernas vindskydd. Jag hade vita strumpor med kor på som aldrig blev sig lika och jag tappade min mobil. Lyckligtvis blev den återfunnen. (Det enda bildbevis på att detta skett är en bild på mina föredetta vita strumpor, men den hittar jag inte.)
Innan dess hann vi också med att...
...hänga upp Manges handduk i lärken på funkis-ängen en tidig morgon innan någon vaknat. Den hängde där, väl synligt, i flera dagar utan att han såg den. Vi hade oehört roligt åt hans försök att hitta den ^^
...gömma sex liter coca cola. Tyvärr fattade ägarna till colan att det var vi som stulit dem och återfann dem ganska snart. Dock inte i vårt tält.
...äta solfruktsyoghurt som stått framme i typ fem dagar. Eller Katta gjorde i alla fall. Oklart hur hon mådde efter det.
...ändra skylten på Hackes husvagn med eltejp... Medans Hacke låg och sov inne i den. Farligt.
Det står i vanliga fall Haskel.
Jag vet inte om det var under Pirat eller om det var året efter, men vi försökte hänga upp Hackes sittdyna i sisalgarn emellan träden på funkisängen. Tyvärr vaknade Hacke och kom ut innan vi hann få upp den i träden. Han hajade dock inte att vi höll på med något fuffens, morgontrött som han brukar vara ^^ Jag tror Lotta tog på sig det, fast nu har jag nog avslöjat oss!
En annan gång hoppade Katta studsmatta med en tomat i munnen, samtidigt som jag försökte fotografera mellan skrattattackerna.
Och en annan gång åt Katta en snusklubba som myrorna krypit in under pappret på
Det ser ju nästan ut som om jag inte är med på tokigheterna, men det är ju för att jag alltid står bakom kameran! ^^
En mängd andra knasigheter har ju hänt här, men nu är bilderna slut och jag ska strax börja laga LOTS:arnas kvällsmat.
Foto: Johanna Mårtensson | www.johannasfotografier.se
Och även om jag inte tillhör veteranerna som är här varje år så finns det massor med fina minnen förknippade med denna platsen....
I slutet av Pirat 09 smög jag, Katta och Mange runt i bara strumplästen på lägerområdet för att slutligen stoppa in en påse med stinkande sopor i seniorernas vindskydd. Jag hade vita strumpor med kor på som aldrig blev sig lika och jag tappade min mobil. Lyckligtvis blev den återfunnen. (Det enda bildbevis på att detta skett är en bild på mina föredetta vita strumpor, men den hittar jag inte.)
Innan dess hann vi också med att...
...hänga upp Manges handduk i lärken på funkis-ängen en tidig morgon innan någon vaknat. Den hängde där, väl synligt, i flera dagar utan att han såg den. Vi hade oehört roligt åt hans försök att hitta den ^^
...gömma sex liter coca cola. Tyvärr fattade ägarna till colan att det var vi som stulit dem och återfann dem ganska snart. Dock inte i vårt tält.
...äta solfruktsyoghurt som stått framme i typ fem dagar. Eller Katta gjorde i alla fall. Oklart hur hon mådde efter det.
...ändra skylten på Hackes husvagn med eltejp... Medans Hacke låg och sov inne i den. Farligt.
Det står i vanliga fall Haskel.
Jag vet inte om det var under Pirat eller om det var året efter, men vi försökte hänga upp Hackes sittdyna i sisalgarn emellan träden på funkisängen. Tyvärr vaknade Hacke och kom ut innan vi hann få upp den i träden. Han hajade dock inte att vi höll på med något fuffens, morgontrött som han brukar vara ^^ Jag tror Lotta tog på sig det, fast nu har jag nog avslöjat oss!
En annan gång hoppade Katta studsmatta med en tomat i munnen, samtidigt som jag försökte fotografera mellan skrattattackerna.
Och en annan gång åt Katta en snusklubba som myrorna krypit in under pappret på
Det ser ju nästan ut som om jag inte är med på tokigheterna, men det är ju för att jag alltid står bakom kameran! ^^
En mängd andra knasigheter har ju hänt här, men nu är bilderna slut och jag ska strax börja laga LOTS:arnas kvällsmat.
Foto: Johanna Mårtensson | www.johannasfotografier.se
Etiketter:
kretsläger,
kårläger,
LOTS,
Pirat09,
scouter,
Sjöröd,
Sjöröd 2010
Sjörödsminnen: Mums mums-ätar tävling
Under kårlägerveckorna 2010 genomfördes ett av de största idiotprojekten någonsin.
Här är saxat från Sjöröds dåvarande blogg Bagarboden:
"Baka 600 mums mums, ja varför inte? Ber lägerchefen om ätartävling med mums mums så är det bara att sätta igång.
Här är saxat från Sjöröds dåvarande blogg Bagarboden:
"Baka 600 mums mums, ja varför inte? Ber lägerchefen om ätartävling med mums mums så är det bara att sätta igång.
För
första gången lyckades vi fylla den stora degblandaren. Det krävdes
bara 30 äggvitor, 13,5 liter socker, 2,2 liter florsocker, 7 dl gelatin,
tio liter vatten och ungefär 2 kg blockchoklad.
Det
största felet var att vi inte hade rån nog för att göra slut på all
smet. Närhälften av all smet var utspritsad så uppfann snabbt och lätt
mums mums-tårtan. Vi lyckades till slut använda ungefär två tredjedelar
av allt vi gjort. Chokladen tog slut efter några plåtar, så nu är kylen
full av vita och bruna gräddbullar. Frysen svämmar över av rester."
Ulf leker degblandare. Eller isbjörn. Eller var det degblandaren som var en isbjörn. Jag minns inte.
Nu är det dags för själva tävlingen, där 6 st. Mums mums
skulle ätas upp på så kort tid som möjligt.
Gabbe och Mange är taggade :-)
Vann gjorde Sebastian på imponerande 47 sekunder,
följt av lägerchefen Hacke på 1.03 och Ulf på 1.22.
Foto: Johanna Mårtensson | www.johannasfotografier.se
Sjörödsminnen: Pirat 09
2009 hade Österlenkretsen läger på Sjöröd och jag var med och arrangerade detta eminenta evenemang. Jag och min goda kamrat Katarina hade hand om pr/info avdelningen och jag måste få säga att vi skötte det grymt bra trots att vi hade noll erfarenhet av sådant arbete.
Riktigt skoj hade vi och många bus stod på agendan den veckan, fast de kommer i ett annat inlägg.
Innan lägret skötte vi alla anmälningar, eventuella allergier, lägerbreven, tröjor, märken ect ect.
Alla bilder är © Johanna Mårtensson | www.johannasfotografier.se
Riktigt skoj hade vi och många bus stod på agendan den veckan, fast de kommer i ett annat inlägg.
Innan lägret skötte vi alla anmälningar, eventuella allergier, lägerbreven, tröjor, märken ect ect.
Vi startade en blogg innan lägret som vi uppdaterade lite och den finns faktiskt kvar! www.pirat09.blogspot.com
Här vart det sortering av lägertröjorna på gång
Vi gjorde fyra fin-fina flaggor med dödskallar på, vi badade
dem i kaffe och te för att få dem att se gamla ut.
Vår packning var ganska stor :-P
Papegojorna (vice lägerchefer) Mange och Gabbe
Invigning
Katta förlorade denna svärdfight mot en grabb från Simrishamn.
Lägerbål för miniorerna (ja, det hette fortfarande miniorer då)
Våra tre cafépinglor
Denna faschinerande dam såg vi när vi var i Vik och besökte patrullscouterna på deras hajk
Patrullhajk i Vik
Papegojmys ombord på Sarpen
På stora lägerbålet fick vi besök av denna trevliga dam
På marknadsdagen fick vi besök av en äkta spanjor ;-)
Såhär såg våra lägertröjor ut, dom är designade av mig, visst är de helt fantastiskt snygga?
Det stora sjöslaget
I skattkistan fanns en fin flagga!
Vid avslutningslägerbålet fyrade vi av en kanon
Panorama över lägerområdet
Hela besättningen (LÄKO)
En vecka efter lägret var vi med i Österlenmagasinet, riktigt bra artikel!
Fler bilder orkar jag inte ladda uppAlla bilder är © Johanna Mårtensson | www.johannasfotografier.se
Etiketter:
kretsläger,
LOTS,
Pirat09,
scouter,
Sjöröd,
Sjöröd 2012
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)


